The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

torsdag 17 mars 2011

Equmeniakyrkan...

Jag tror att vårt samhälle idag är alltför beroende och påverkat av one-liners, jinglar, logotyper, reklambyråer...massmedial hype. Se bara alla amerikaner som hamstrar jodtabletter eftersom herr Parker blev ju biten av en radioaktiv spindel och blev Spindelmannen...då är alltså all radioaktivitet farligt.
Om det är så här i verkligheten så tror jag att namnförslaget "Equmeniakyrkan" är en flopp. Allvarligt talat, att säga att "Vi hade velat ha ett namn som säger vad kyrkan står för men det har vi inte hittat" är i mina ögon en massmedial blunder. Hur kan en kyrka heta en förvriden (grammatiskt) önskan om mer ekumenik? Är den nya kyrkan så fokuserad på inomkyrkliga frågor att ekumenik är det avgörande motivet och motivationen? Det är inte bristen på namn som är problemet, problemet är att det nya samfundet (som i mina ögon är ett samfund och inte en kyrka) inte står för något. 

Det låter kanske hårt men jag tror det är en ofrånkomlig slutsats när kyrkan blir så individualiserad/"församlingifierad". Hur kan Equmeniakyrkan stå för någonting över huvudtaget när varje församling är fri att stå för vad den vill i (nästan) alla väsentliga och icke-väsentliga frågor? Equmeniakyrkans årskonferens/kyrkokonferens kan ju inte ta ställning som sedan är bindande för församlingarna och således är alla beslut på central nivå möjligtvis vägledande...men då står man ju inte för något utan säger att man har ett förslag som man får tycka som man vill om. 

Jag hoppas att det nya samfundet, som kanske ska heta Equmeniakyrkan, blir en framgång och en trogen del av Kristi kyrka på jorden...namnet till trots (för inte är Metodistkyrkan ett kanonnamn när allt kommer kring). 


Inga kommentarer:

ShareThis