The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

söndag 13 mars 2011

Roligt

Det är mycket allvar inom kyrkan men det finns också mycket som är roligt. Det är lätt att glömma bort det mitt i allt och jag tror det är viktigt att vi inte gör det. För min del handlar det om att ta Jesus på orden när han säger t.ex. att vi inte ska oroa oss eller att allt vad vi behöver ska Gud ge oss om vi söker Hans rike först.

Det borde göra oss (mig) lättsammare och friare än vad som ibland kan vara fallet. Om det nu verkligen är så så borde vi kristna vara de mest lättsamma och friaste människorna av alla. Vi förstår korset men lever i uppståndelsen.

Ett bra sätt för mig att träna på detta är självdistans och ironi. Lite skämt och skoj. Ibland har jag till och med funderat på att börja en gudstjänst eller en predikan med ett (passande) skämt. Har inte vågat än.

You would never hear this in Church:
-Hey! It's MY turn to sit on the front pew!
-I was so excited, I never noticed your sermon went over time 25 minutes.
-Personally, I find witnessing much more enjoyable than golf.
-I've decided to give our church the $500.00 a month I used to send to TV evangelists.
-I volunteer to be the permanent teacher for the Junior High Sunday School class.
-Forget the denominational minimum salary: let's pay our pastor so she/he can live like we do.
-I love it when we sing hymns I've never heard before!
-Since we're all here, let's start the worship service early!
-Pastor, we'd like to send you to this Bible seminar in the Bahamas.

Inga kommentarer:

ShareThis