The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

söndag 25 februari 2018

Ett förtydligande om "Gud är större" och min Bibelsyn

Helt kort, om det inte framgick ur mitt tidigare inlägg om "Gud är större" så är det självklart så att vi människor inte helt kan definiera Gud eller att vi kan helt förstå Gud. Det är självklart för alla som håller Gud för grundläggande "other" än oss. 
Med det sagt var min poäng att Gud har själv uppenbarat sig för oss så att vi de facto kan veta mycket om Gud och vad han vill och vem han är. Inte allt, men tillräckligt. Min poäng var att uttrycket "Gud är större" ofta används selektivt (och fegt) av många när något man inte tycker om, eller borde veta, dyker upp och man vill ha en ursäkt.
------
Så till dagens tema, Bibelsyn. Det har visat sig så att Metodistkirken i Norges tidning, Brobyggaren, har frågat några utvalda om vilken Bibelsyn (eller liknande) man har. Jag har inte blivit tillfrågad och tänkte därför att skriva något om det här. Ungefär som att Netflix erbjuder dig det du vill se när du vill se det medans SVT/NRK erbjuder dig det dom vill att du ska se när dom vill det.

Metodistkyrkan/kirken har följande Bibelsyn: 
"The Holy Scripture contains all things necessary to salvation; so that whatsoever is not read therein, nor may be proved thereby, is not to be required of any man that it should be believed as an article of faith, or be thought requisite or necessary to salvation. In the name of the Holy Scripture we do understand those canonical books of the Old and New Testament of whose authority was never any doubt in the church."

Med detta sagt finns det uppenbarligen en uppsjö av olika sätt att förstå och läsa Bibeln på inom Metodistkyrkan. Många har försökt dela in just "Bibelsyn" i olika grupperingar för att definiera hur person X/grupp X läser och förstår Bibeln, ofta på grund av att man vill förstå hur olika tolkningar har uppstått eller hur man i allmänhet ska förstå Bibeln.
I dessa dagar av konflikt och kris är det självklart så att Bibelsyn är en aktuell fråga. Som en kollega i ett Skandinaviskt land sa till mig en gång: "-Det är inte alls svårt att få text X att betyda si och så. Det gäller bara att ha rätt tolkningsinstrument". Nåja. Men låt oss inte gräva ner oss i alla möjliga olika varianter av Bibelsyn. Detta är min variant:

Jag menar att den korrekta Bibelsynen är den som menar att Bibeln är en bok som innehåller det Gud vill uppenbara för oss människor. Den är sann i allt den belyser/talar om och den är tillförlitlig i allt den säger. Den innehåller inga fel eftersom det är Gud som är författaren och det är omöjligt att Gud skulle tillåta fel i sin egen bok/uppenbaring till oss. 
Med detta sagt är det viktigt att också förstå och tolka Bibeln utifrån text-genre. Poesi ska inte förstås/tolkas som t.ex. en historietext. Gud har använt människor för att författa boken och de har med Guds hjälp valt att inkludera och skriva på sina sätt.
I korthet ska man tolka Bibeln utifrån vanliga sunda regler som vi använder på andra böcker. Författarens intention och mening är avgörande. Våra egna subjektiva/postmoderna bias kan och ska bekämpas genom rigorös induktiv studium av texten i sitt sammanhang.

Vidare är det avgörande att man inkluderar begreppet "Incarnational Inerrancy" in sin Bibelsyn. Begreppet utgår ifrån den logiska hållningen att om Gud har ett intresse av att förmedla ett visst budskap till oss människor så kan det gå till på olika sätt genom olika tider. Om budskapet är att "Gud är allsmäktig" är det således möjligt att tänka sig att textens användning av t.ex. pre-moderna begrepp om åska eller universum osv.. Detta betyder absolut inte att allt i Bibeln är symboliskt utan att man skiljer på "essentials" och "accidentals", alltså vad texten handlar om i sin essäns och vad som är det perifiera. Detta kan tyckas krångligt men egentligen är det inte det. Oftast är det uppenbart.

Många säger att Bibeln är inspirerad av Gud och därför felfri och 100% sann (inerrant). Jag är enig i den analysen men använder hellre begreppet tillförlitlig eftersom begreppet "inerrant" ofta blir ett cirkelresonemang (Hur vet man att Bibeln är inspirerad? Jo, eftersom den säger det.). Jag tror att Bibeln är trovärdig...

...inte minst eftersom den så uppenbart pekar på/visar/berättar om en sanning som historiskt har hänt och som har fått människor att möta Gud personligen men också därför att den berättar om en Gud som inte på några som helst villkor hade kunnat vara en påhittad Gud av några människor som ville ha fler "likes". 
Bibeln är radikalt annorlunda än vår mänskliga natur och dess lustar och önskningar. Vi vill ha pengar och sex, berömmelse och beundran, hälsa och välstånd...och Jesus sa ju tvärtom. Det som många tycker är pinsamt eller löjligt eller förlegat eller fel i Bibeln är i mina ögon något av det viktigaste vi har för att kunna vara säkra på att det faktiskt är den sanna Guden som den handlar om.

Var alltid på din vakt när någon vill bortförklara något i Bibeln som är impopulärt i samhällets ögon!

Jag har säkert glömt något men i korthet är det så här jag tänker om Bibeln.  






Inga kommentarer:

ShareThis