The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

onsdag 30 juni 2010

Kyrka - hmmm... - det här är ju en fredad zon.

Så lät det på ett besök jag gjorde hos en granne till kyrkan idag. Jag gjorde sådär som vi ska göra. Nå ut till våra grannar...gå ut och göra världen till lärjungar. Men "nejtack, det här är en fredad zon och vi har ju tystnadsplikt och så...".

Så har det blivit i Sverige idag. Kyrkan kommer och knackar på och frågar artigt om vi kan stå till tjänst, och möts med att nej, det här är en fredad zon och kyrkan skulle alltså inkräkta. Är kyrkan inkräktare? Är vi inte längre den fredade zonen i samhället?

Vår granne är kanske inte den mest kyrkovänliga institution i samhället, men ändå? Vilka utmaningar vi har! Spelplanen är inte plan, som vi säger i USA. Vi kämpar i uppförsbacke, folk har en negativ och inte en neutral inställning till kyrkan...eller är det så att folk i allmänhet har en positiv bild av kyrkan?
Jag tror det beror på vad man lägger i begreppet "kyrka" men intressant nog är det som vi tycker är det "goda budskapet" om frälsning aldrig med på listan över vad folk tycker vi gör bra. Folk gillar vårt sociala ansvar och vår allmänna positiva kraft i samhället för att förbättra. Men aldrig har jag läst att folk gillar vårt budskap om omvändelse och frälsning. Har du?
Men kyrkan är inte ett politiskt parti. Den är inte ens en demokrati. Helt riktigt är den en inkräktare i samhället, men en god sådan. C.S. Lewis sa att Jesus invaderade jorden och vi är rebeller som kämpar i väntan på krigets avslut. Så nog är vi inkräktare men i positiv bemärkelse. Hur får vi folk att fatta det, att vi har medicinen och att alla är sjuka?

2 kommentarer:

Anders Axelsson sa...

"Hur får vi folk att fatta det, att vi har medicinen och att alla är sjuka?" skriver du. När jag läser din blogg känner jag igen så mycket av mitt eget sätt att tro och tänka när jag var nyutbildad pastor och ganska ung och naiv. Ja, jag tänkte också att alla "var sjuka". Men det var en dålig utgångspunkt. Nu utgår jag från att alla är "vackra" och "intressanta". Och "älskvärda". Försöker i alla fall. Ja, det var bara några tankar jag fick när jag läste dina senaste rapporter. Anders Axelsson

/kjernald sa...

@Anders - Tack för du tycker att jag är ung. Allt oftare blir jag påmind om motsatsen.
Jag tror det är en utmärkt utgångspunkt att tro att folk utan Jesus är sjuka, ungefär som en läkare tror att alla som kommer till mottagningen är sjuka. Skillnaden är ju att hela världen är vår mottagning.
Däremot tror jag du ställer det som en motsats, där det inte finns någon, att sjuka människor inte är vackra, intressanta och älskavärda. Läkare som präster har nog i alla tider tyckt att sjuka människor (i olika skepnader) absolut inte är detsamma som fula, tråkiga och icke-älskvärda. Tvärtom.

Roligt att du har hittat min blogg. Välkommen "hit".
/Andreas

ShareThis