The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

fredag 31 augusti 2012

Living on the edge

Igår var jag på den lokala befästningen och deltog i ett vaktande. Fortet var byggt för att hindra de hemska svenskarna skulle invadera. Jag kom, jag såg, jag segrade.

Det var/är den årliga marknanden i Mysen och det gällde att se till att ingen kom in och snodde en t-shirt eller ställde om mixerbordet. Det var väldigt lugnt och jag gjorde som många andra skulle gjort, jag tog fram min mobiltelefon. Det är en skada, jag vet, att inte kunna njuta av lite down-time, men det var så det var. Plötsligt ser jag på displayen ett litet "E" längst upp. För er som undrar vad alla symbolerna betyder på era smartphones så betyder ett "E" Edge. Det är en gammal teknik som kom för att göra uppkopplingen mot bl.a. Internet snabbare än den var. Låt oss enkelt säga att den ansågs snabb och bra för ca.8 år sedan.
Med andra ord hade jag en väldigt långsam internetuppkoppling där uppe på fortet. Samtidigt var jag uppkopplad på EDGE, vilket är engelska och betyder "kant". Jag var uppkopplad på teknikens framkant fast 8 år för sent. Som ni alla vet har det hänt en del sedan 2004 på mobiltelefon fronten...

En intressant sak hände. Jag skippade internet och ringde några vänner i Sverige jag inte hade pratat med på ett tag. Facebook fick vänta. Något menlöst spel, varav jag har två, fick vänta. Nyheterna fick vänta.
Det var faktiskt en befriande känsla att inte befinna mig på teknikens yttersta framkant en stund. Jag är ofta där även om Twitter ter sig som ganska löjligt, men jag gillar att kunna vara uppkopplad överallt. När jag nu var tvungen att sakta ner upplevde jag att jag fick mer tid över. Ibland undrar jag om tiden faktiskt går långsammare eller snabbare beroende på vad jag gör. Jag var mycket piggare och mer alert än om jag hade blablabla på Facebook eller nåt.

Den uppkopplade världen är här för att stanna och utvecklas ännu mer...och jag kommer säkert att vara med på det tåget. Det är ett ganska roligt och intressant tåg att åka på...men det var en mycket viktig sanning jag fick med mig från min vakttjänst på fortet som vaktade mot svenskarna. Jag kom och tänka på:


"Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida. Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden."


Jag söker det mindre sannolikt om jag ständigt är uppkopplad och mer sannolikt om jag är stilla, tillsammans med andra människor, i naturen, på den andliga/inre/frånkopplade/medmänskliga framkanten/EDGE. Kort sagt, det är svårt att höra Gud om jag ständigt håller på med annat.

Vilken EDGE lever du på?

Inga kommentarer:

ShareThis