The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

lördag 9 januari 2010

Den Heliga Anden. En GPS. En Kyrka.

Jag har funderat lite på Vägen Vidare och kommit fram till följande (varav här följer ett litet smakprov).

Jag tror att vad världen behöver och vill se är människor som faktiskt har blivit nya människor/frälsta/pånyttfödda. Kort och gott kristna på riktigt. Den nuvarande varianten, myself included, är sällan något som jag känner igen från Bibeln eller något som hade attraherat mig om jag hade varit ofrälst. Är det inte enkelt...människor blir inte frälsta och byter sida och viger sina liv åt Gud eftersom det dom ser är ganska blaha blaha?

På engelska heter det "the Real Thing" och var Coca-Colas slogan ett tag. Äkta vara. Är det inte det vi alla egentligen längtar efter...Gud på riktigt i våra liv, hjärtan och kyrkor. Att sjunga inte därför att det är angiven psalm utan för att hjärtat vill inget hellre...

Vi har kört vilse och har valt egna vägar vidare istället för Andens väg. Vi har "omkalkylerat" egna vägar när vi inte vet vart vi ska gå och nu står vi där med en döende kyrka som liknar allt annat i samhället fast i tristare färger och former. Självklart inte överallt. Självklart inte alla. Men många.
Allvarligt talat, hur spännande är en kyrka som käbblar om att vara som alla andra (fast ändå inte??) som tjötar om klimat och sexualitet och gemenskap? Varför "pratar" vi inte mer om Gud? Vi är ju en rörelse som startade genom att ett ritualmord på Gud blev till Dödens död och den Heliga Andens invasion! Hur kunde det bli så här mesigt? Irrelevant? Virrigt?

Jag inkluderar mig själv i allt jag säger. Jag är ingen supermänniska eller superkristen. Men jag vill vara en kristen som älskar Gud med allt jag har och mina nästa som mig själv. Som lever fullt ut övertygad om att mitt behov av Anden är så starkt att jag skulle inte klara en dag utan honom. Som lever i Guds rike och därför är radikalt annorlunda än jordens rike...med kärlek, frälsning, ömhet, nåd, helighet, allvar, försoning att förkunna.

Har vi har slutat lyssna till Andens röst som säger, "Vänd om!". "Omvänd er!". Vägen vidare är inte påhittade vägar till vårt mål. Varför envisas vi med att göra allt annat förutom det vi inte har gjort? Först om och när vi vänder tillbaka, omvänder oss, kommer vi vidare. Inget annat hjälper oavsett hur fint eller trevligt eller intressant. Vi är inte en kyrka som är trevlig eller fin eller intressant. Vi är den stridande kyrkan som strider för människors evighet och frälsning och den Ondes förfall i Lammets namn med Andens omsorg och Faderns kraft.

Gammaldags? Kanske.
Spännande? Ja.
Bibliskt? Absolut.

Inga kommentarer:

ShareThis