The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

måndag 4 januari 2010

Ett Nytt År

Det är ett nytt år. Känslan av ett vitt och otecknat ark känns bra. Att kunna knyta åt och lägga till handlingarna känns också bra. Våra mindre bra karaktärsdrag kan få ännu en chans att försöka förändras. Bli bättre. Bli nya. I år ska jag minsann...x,y,z.

Men så finns det något som heter "mars". Det är då vi med våra tappra försök och löften inser att det inte går så bra med löpträningen eller den personliga andaktstiden eller det där vi sa om att prioritera bättre. Även våra allra bästa försök står sig slätt mot hjulspårens tendenser. Vi vill bli nya och fräscha men vi är som vi är.

Jag läste nyligen följande: "You say that this is the way you are. It is your character. You can't change. I say that that is your lack of character." Jag tror att det ligger något i det. Men samtidigt anar jag att det finns något mer. Något om vad Bibeln säger. Om att i oss själva är vi döda. I oss själva kan vi inte göra någonting. Jag tror att innan vi inser och faktiskt förstår detta i våra hjärtan händer inte mycket.

Det är ett viktigt år framför oss. Mycket ska hända och beslutas om. Jag vägrar att låta tiden rinna iväg medan jag fokuserar på frågor och agendor som på det stora hela är ganska små. Jag vägrar att låta Gud gå mig förbi. En bekant sa förra året till mig vid ett fikabord i St.Jakobs kyrka att såhär är livet med Gud och ett hjärta förunderligt värmt. This is it!
Jag tänkte då att isåfall lägger jag ner alltihop. Kan Jesus inte göra mer med mig än så här är det inget värt. Sedan tänkte jag att den där mannen hade radikalt fel och att Jesus visst kan göra mer med mig. Han som vill och kräver att jag ska leva ett helt igenom heligt liv lovar inga tomma löften.

Så precis som min tro var och är en gåva från Gud ber jag nu Gud att på det nya året ge mig den gåvan som innebär att jag inser att i mig själv kan jag inget göra OCH att jag bara kan leva och tro på riktigt genom att förbli i Jesus. Varje dag. Varje timma. Varje minut. Hur ska det gå? Med Guds hjälp och min vilja.

Jag önskar er ett gott nytt år.
/Andreas
"The only thing that counts is a new creation!"

Inga kommentarer:

ShareThis