The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

onsdag 28 oktober 2009

Compassion - medkänsla

En god vän gav mig ett "ord" som han trodde kom från Gud. Han citerade Bibelns kortaste vers och bara sa ordet "compassion". Man vet att man har en bra vän när han vågar säga svåra saker.

Inte för att han upplevde att jag saknade "compassion" utan därför att Gud hade lagt något på hans hjärta. Kanske är det så att Gud tycker det. Svårt att veta. Kanske. I vilket fall som helst var det ett tillfälle att pröva på ödmjukhet. Att inte försvara sig. Att ta emot. Att reflektera över om det är sant.

I vilket fall som helst så finns det nog utrymme för förbättring. I debatten om homosexualitet finns det ofta för lite. Jag förstår det inte riktigt, hur det kan vara så uppskruvat. Jag förstår inte varför HBT människor har extra svårt för att kallas för syndare. Alla är ju syndare. Hur kan det vara kränkande att läsa ett Bibelord?

Men hur kan jag visa compassion, "att lida tillsammans med nån som lider", och samtidigt visa på Bibelns sanning? Det tål att tänkas på, kanske extra mycket i ljuset av http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=190963. I allt måste vi göra som Jesus...hårda huvuden, mjuka hjärtan.

Inga kommentarer:

ShareThis