The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

måndag 26 oktober 2009

Hjälp mig förstå! Vad har alla vi andra missat?

Det finns en mycket stor frestelse i att bli omtyckt och gillad av alla. Mitt bästa tips idag är isåfall att inte skriva om HBT frågan, eller homosex-vigslar. Tonläget är uppskruvat och många vill komma till tals och många toleranta blir allt annat än.
Ändå är det nödvändigt att tala ut om det som är fel och missvisande. Jag läste en artikel på Dagen.se (http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=190964) som är klockren...Humanisterna undrar varför kyrkan går emot Jesu ord, "Matteus 19:4: "Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?". Då har det gått långt om dom citerar Bibeln...

Det jag undrar över och skulle vilja ha lite hjälp med är på vilka grunder man har godkännt homosexualitet och inte längre klassar det som en synd. Jag läser mycket om "kärlek" och "öppenhet" och annat, men kan ni tala om för mig hur ni gör med Bibelordet och Traditionen? Hjälp mig att förstå er! Hur gör ni med Paulus eller Moses eller Jesus? Vad har ni hittat som varken Katolska eller Ortodoxa eller majoriteten av alla historiska kyrkor har missat?

Inga kommentarer:

ShareThis