The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

lördag 27 mars 2010

Detta gör mig ledsen...

...skandalen kring den Katolska kyrkan och övergreppen. Jag är inte okritisk i mitt tänkande kring den Katolska kyrkan och dess något befläckade historia men jag tycker väldigt mycket om Katolska kyrkan (framförallt genom de människor som jag har mött eller läst). 
Jag känner verkligen med mina bröder och systrar i denna världshistoriens största och äldsta "organisation" som nu får se sin kyrka under attack och som riktigt känner hur det gör ont att se hur illa läget är i vissa församlingar samt hur hierarkin ibland har mörklagt vad som har hänt. Hur kunde detta ske?


Jag är tacksam för påvens ordentliga ingripande i situationen och det är nog väldigt viktigt för kyrkans framtida hur detta sköts. Kyrkan är världens hopp och den Katolska kyrkan är en stor del i Jesus Kyrka (ev. katolska läsare får ursäkta ett protestantiskt perspektiv här). 
Om en del av Kyrkan lider, lider alla. Om en har ont har alla ont. Just nu har jag ont och lider med den Katolska delen.


Jesus, förbarma dig över dessa präster och andra som har tjänat dig så illa. 
Jesus, hjälp alla offer i denna skandal. 
Jesus, låt rättvisa ske men tack för att när du gör rättvisa också älskar nåd.




Dagens namnförslag: Frihetskyrkan

Inga kommentarer:

ShareThis