The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

onsdag 17 mars 2010

Gardell är så nära

Såg senaste programmet med Gardell. Det är ett vackert och tilltalande upplägg, professionellt genomfört. Jag förvånas över att jag tycker om det mesta. Jag uppskattar hans frimodighet att berätta om sin uppväxt vilket hjälper mig att förstå honom bättre.

Han är så oerhört nära det kyrkan har sagt i alla år att det är så synd att han inte är riktigt där. Han påminner om en solist som försöker sig på ett svårt stycke och som hela tiden ligger snäppet under en ren ton. Det är vackert men ändå inte.

Hans poäng om befrielse som Guds huvudtema är kanonbra. Hans framställning är också den bra. Men han lämnar både Bibelns och kyrkans historiska harmoni när han säger att det bara är du och jag som kan bestämma vad vårt slaveri är. Aj, aj, aj.

Borde det inte vara Gud? Är det inte därför vi har en Bibel…för att visa oss vem Gud är, vägen hem och var farorna ligger och var tjuvarna finns? Är det inte en av den kristna tron absoluta grundpelare att synden i alla dess smutsiga och förödande utsvävningar är skälet till vårt slaveri/Egypten/öken? Är det inte därför kristna genom tiderna har förkunnat frimodigt att Jesus är Herre istället för synden/den Onde?

Haren kom undan.

Inga kommentarer:

ShareThis