The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

måndag 22 mars 2010

En bra dag

Idag var det en bra dag. En dag att vara tacksam för. En dag när allt gick väl och när jag kunde känna att saker och ting gick som dom skulle...vilket lätt blir till att saker och ting gick som jag ville. Det är nog inte alltid så bra...

Men det gäller att ta vara på bra dagar. Bra att komma ihåg när andra sorters dagar kommer. Just nu sitter jag och funderar på hur veckan kommer att bli. Bra eller dålig? Som vanligt är det yttre omständigheter och människor som till största del påverkar detta. Idag predikade jag om att Jesus gjorde ganska få yttre skillnader genom sin död och uppståndelse. Måndagen efter påskdagen var Romarna fortfarande kvar i Jerusalem. Översteprästerna var fortfarande ute efter lärjungarna, som fortfarande var förvirrade och rädda...om än glada att Jesus var tillbaka.

Kanske bra att fundera över min egen predikan och om den faktiska skillnad som Jesus död och uppståndelse faktiskt gjorde...ett inre helande och förlåtande. Ett upprättande och räddat inre. Jag är räddad inifrån och ut även om mina "Romare" är kvar runt omkring. Detta borde ju rent logiskt påverka mig och göra alla mina dagar "bra".

Jag undrar om lärjungarna hade dåliga dagar. Deppade dom? Blev dom nedstämda när människor inte tyckte om dom eller när deras brev fick människor att känna sig "diskriminerade"? Hur reagerade dom när människor hoppade på dom, missförstod dom och kallade dom saker? Eller hade dom bara "bra" dagar?
Tänker till slut på martyrerna som på många sätt är "kyrkans frö". Där kan man säga att dom hade en dålig dag med dåliga omständigheter med människor som inte tyckte om dom.
Vet ni hur blodbaden på de kristna slutade? Det var en munk som åkte dit från England (tror jag) som var mycket upprörd över hur kristna dödades för sin tros skull på de mest horribla sätt. Han fängslades och kastades in till rovdjuren. Från början till slut bad han högljutt för hans fiender och fångvaktare, för Rom och kejsaren och den oerhörda kontrasten mellan hans kärlek för sina fiender och kejsarens ohyggliga hat till denna oskyldiga munk fick till sist en efter en i publiken att känna förakt för sig själva och även till kejsaren. Detta blev början till slutet på dessa ohyggliga spel...allt på grund av en man som älskade Jesus och sina medmänniskor att han gick i döden för att visa det. Han hade en dålig dag men jag tror nog att han tyckte den var ganska bra när han kom Hem.
Vi är kanske inte martyrer men vi är kallade att älska våra nästa och "to lay down your life for a friend". Det inkluderar även dom som du och jag inte tycker om och som gör våra dagar dåliga.

Dagens namnförslag till den nya kyrkan: Aktionskyrkan, Oikoskyrkan, Svenska Frikyrkan, Samhällskyrkan, Folkkyrkan, (notera att det inte är säkert att jag själv tycker om alla förslag utan dessa är bara fria tankar som jag lägger som förslag att fundera vidare på för andra. Ungefär som en konsultbyrå men inte lika dyrt och inte 3,5 arbetsveckor...)

Inga kommentarer:

ShareThis