The opinions expressed on this blog are the personal views of Andreas Kjernald and do not reflect the positions of either the UMC congregations in Skien or Hvittingfoss or the UMC Norway.

fredag 19 mars 2010

Vad gjorde Jesus död för skillnad?

Jesus död förändrade inte det politiska klimatet. Den kastade inte ut romarna i havet. Den inrättade inte den judiska staten som den hade varit. Jesu död hade ganska små effekter. Den gjorde ganska lite skillnad egentligen.

Om man menar att våra yttre strukturer eller problem. Om man menar hur världen ser ut. Om man menar orättvisa maktstrukturer. Och ändå var de lägsta i samhället de första kristna, slavarna som förblev slavar, rebeller som förblev rebeller. Vad gjorde då Jesus död för skillnad?

Han besegrade vår verkliga fiende, som är osynlig. Skillnaden var inte ett omvälvande av "onda" maktstrukturer som vi talar om idag. Skillnaden var ett liv med seger över synden. Vår fiende är djävulen och synden. Jesus död gjorde inre skillnad, inte yttre. Den yttre kom senare genom hur dessa "syndbesegrare" levde sina liv.

Värt att tänka på när vi funderar på Jesus död och vilken skillnad den gör idag.

2 kommentarer:

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

"Du död var är din seger, din udd..." Det var väl skillnad? Visst fick de onda makterna en stöt som de ännu inte hämtat sig ifrån? Varför skakade annars jorden? Förlåten rämnade... Solen slutade att lysa... Jag tror inte att vi bara ska privatisera.

/kjernald sa...

Det är rätt, självklart är inte Jesu död bara trevlig för mina synder utan givetvis för hela världens synder.
Jag tänkte mest bara på att på korset övervann Jesus Djävulen och synden, vilka var skälen till döden.
Denna kosmiska kamp vann Jesus på korset och med den tomma graven och det det verkar för mig som om Djävulen och synden enligt Bibeln först och främst agerar via människor. Jag ser inte att djävulen eller synden agerar eller fungerar utan personer/människor...möjligen i naturkatastrofer men det vet jag inte säkert.
Alltså fick den kosmiska kampen det resultatet att du och jag kan få Jesus som herre och inte djävulen eller synden. Detta förändrar världen inifrån och ut. Jag tror det är rätt tillvägagångssätt...inifrån och ut.

ShareThis